Sesungguhnya Allah Mengasihi Orang Yang Berjuang di JalanNya...





KUALA LUMPUR, 6 April (Hrkh) - Peralihan kuasa yang berlaku dalam pemilihan Umno baru-baru ini bukanlah indikator yang efisyen bagi merubah parti itu.
Iklan




Sebaliknya ramai melihat Umno/BN masih tidak berubah dan parti itu tidak berkemampuan menawan kerusi Bukit Gantang dalam pilihan raya kecil ini akibat parti itu gagal berubah sepenuhnya.

Walaupun dengan kemasukan bekas Presiden, Tun Dr Mahathir Mohamad ke pangkuan Umno semula, parti itu masih belum dapat diterima atau diyakini oleh rakyat, kata Ketua Pemuda PAS Negeri Sembilan, Mohd Taufek Abdul Ghani.

"Kemasukan semula Mahathir tidak akan mendatangkan kesan kepada corak kepimpinan Umno yang dilihat semakin terdesak memenangi hati rakyat dan bukannya satu ancaman kepada Pakatan Rakyat," katanya yang juga Adun Paroi.

"Penyertaan semula Tun Mahathir dalam Umno bukan ancaman kepada Pakatan Rakyat khususnya PAS memandangkan ketika beliau meninggalkan Umno dahulu, tiada pihak yang memintanya menarik balik hasrat berkenaan malah turut mengutuknya.

"Sekejap keluar dan kemudian masuk parti adalah lumrah bagi pemimpin Umno kerana mereka tidak mempunyai pendirian tetap dan jati diri telus dalam perjuangan membela hak rakyat," tegasnya.

Baginya, generasi muda tidak akan melihat ini satu perubahan, dan peralihan kuasa yang berlaku dalam Umno tidak akan mendatangkan kesan kepada parti yang hampir karam itu,

Menyentul hal yang sama, Pensyarah Sains Politik, Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), Dr Nidzammuddin Sulaiman dalam satu ulasan pada akhbar harian berkata, dari sudut pandangan luar parti terbesar itu dilihat masih berada di takuk lama.

Orang ramai, pengundi luar, pertubuhan bukan kerajaan (NGO) dan masyarakat sivil memberi andaian Umno tidak pernah berubah sepenuhnya serta ragu parti itu akan pulih, katanya.

Beliau melihat, seolah-olah Umno hanya pulih di kalangan ahli parti mereka sahaja, walau bagaimana pun orang luar masih mengaitkan pemimpin mereka dengan politik wang.

Hal ini kata Taufek akan memberi kesan kepada pengundi pada pilihan raya Bukit Gantang. - MKS._

4/02/2009 10:19:00 PM


Beberapa cadangan bahan bacaan asas untuk pembinaan thaqafiyah dan ruhiyyah para mujahidah zaman ini:


Pertama : Aqidah

Al-Aqaid Hassan al-Banna
Allah Fil Aqidatil Islamiyah Hassan al-Banna
Allah Sai’d Hawwa
Ar-Rasul Sai’d Hawwa
Aqidatul Muslim Muhammad al-Ghazali
Haqiqatut Tauhid Yusuf al-Qaradhawi
Al-Iman Walhayat Yusuf al-Qaradhawi


Kedua: Fiqh al-Ibadat
Fiqhus Sunnah Sayyid Sabiq
Ta’lim Taharah Wassolah Hassan Ayyub
Fiqhun Nisa’ Fi azzakat wassiam Muhammad Atiyah Khamis
Mau`izatul Mu`minin Al-Allamah al-Qasimi
Ibadatu fil Islam Yusuf al-Qaradhawi

Ketiga: al-Quran dan Tafsir
Kalimat al-Quran Hasanain Makhluf
At-Tibyan fi Hamlati al-Quran Imam Nawawi
Fi Zilal al-Quran Said Qutub
Tafsir al-Al-Quran al-`azim Ibnu Kathir
Ta
fsir Surah al-Fatihah Hassan al-Banna

Keempat: Hadith Nabawi
Riyadus Salihin Imam Nawawi
Al-Arba`in an-Nawawiyah Imam Nawawi

Kelima: Sirah Nabawiyah
Fiqh as-Sirah Muhammad al-Ghazali
Ar-Rasul (2 juzuk) Sai’d Hawwa
As-siratun Nabawitah-Durus Wa `Ibar Mustafa Sibai’e


Keenam: Akhlak, Tarbiyah, dan Tasauf
Tarbiyatuna Ruhiyah Sai’d Hawwa
At-tarbiyah ar-Ruhiyyah Ali Abdul Halim Mahmud
Ruhaniyah ad-Da’iyah Abdullah Nasih Ulwan
Ihya’ Ulumuddin Imam Al-Ghazali
Jundullah Akhlaqan wa saqafatan Sai’d Hawwa
Tarbiyatul Awlad (2 juzuk) Abdullah Nasih Ulwan
Akhlaquna al-Ijtimaiyah Mustafa as-sibai’e


Ketujuh: Harakiah dan Semasa
Hadirul al-Alami Islami Syakib Araslan
Harakat wa Mazahib fi Alami al-Islami Fathi Yakan
Usul Dakwah Abdul Karim Zaidan
Kaifa Nad`uu ilal Islam Fathi Yakan
Silsilah Fiqh Dakwah Abdullah Nasih Ulwan
*buku-buku fiqh dakwah Mustafa Masyhur











4/02/2009 10:17:00 PM
4/02/2009 10:15:00 PM

Penglibatan muslimah di dalam gerakan dakwah adalah merupakan sesuatu yang tidak dapat dinafikan lagi. Contoh yang dibuktikan oleh muslimah yang terdahulu seperti saiyidatina Khadijah binti Khuwailid sebagai manusia pertama yang menyahut seruan Iman dan Islam, saiyidatina Aisyah sebagai gedung ilmu dan pusat sumber maklumat, Ummu Ammarah Nusaibah binti Ka'ab yang bermati-matian di medan Uhud dan Sumaiyah Ali Yaasir sebagai orang yang pertama mendapat gelaran syahid adalah bukti yang jelas bahawa peranan muslimah adalah jauh lebih luas dari hanya sekadar beroperasi di dalam rumahnya.

Fenomena yang mengancam pemikiran ramai manusia dalam memisahkan peranan muslimah di dalam medan perjuangan Islam adalah merupakan sebahagian dari gejala rawathib al jahiliyyah (karat-karat jahiliyyah) dan juga rawathib al isti'mariyah (karat-karat penjajahan) yang begitu dominan di seluruh pelusuk dunia Islam. Akibat dari gejala ini, salah faham terhadap Islam berlaku dan Islam ditohmah sebagai satu ajaran agama yang menindas dan memperlekehkan kaum wanita.
Sifat Islam sebagai Deen ul Fitrah (agama fitrah) yang datang untuk menjadi panduan kepada manusia samada lelaki mahupun perempuan adalah merupakan satu bukti yang nyata bahawa tanggungjawab sebagai khalifah Allah di atas muka bumi ini dipikul bersama oleh muslimin dan muslimat. Kebanyakan perintah-perintah yang terdapat di dalam Al-Quran adalah bersifat umum yang merangkumi lelaki dan perempuan dan Islam tidak sama sekali pun membezakan antara mereka dari segi tanggungjawab di atas muka bumi mahu pun pembalasan di akhirat nanti.

Setelah kita berusaha untuk membentuk diri kita dengan sesempurna mungkin untuk memikul tanggungjawab ini, setiap individu muslimah mestilah berusaha untuk memanggil ke arah perlaksanaan cita-cita Iman dan Islam tadi ke dalam realiti. Keindahan dan kesempurnaan Islam tidak akan terbukti kalau hanya setakat teori dan cita yang tidak dicernakan ke dalam waqi' (realiti). Tugas mencernakan ajaran Islam dan mengajak manusia bersama untuk beriman inilah yang dikenali sebagai da'wah.
Di dalam konteks da'wah, di sana ada 3 marhalah (peringkat) yang mesti dilalui untuk menjamin keberkesanan usaha yang dilakukan. Marhalah2 tersebut adalah marhalah ta'rif (pengenalan), marhalah takwin (pembentukan), marhalah tanfiz (perlaksanaan). Di sini kita akan cuba menghuraikan peranan muslimah sebagai da'ieah dalam mengisi ketiga-tiga marhalah tadi.
1. Marhalah takrif

Yang dimaksudkan sebagai ta'rif adalah pengenalan dalam konteks penyediaan individu muslimah yang faham, beramal dengan apa yang difahaminya dan seterusnya berjihad dan beristiqamah pula dalam jihadnya. Untuk mengisi tuntutan ini maka hendaklah setiap muslimah tadi berusaha untuk:
1.1) Melahirkan insan yang bertaqwa kepada Allah azza wa jal dengan pembentukan iman dan aqidah yang benar. Proses ini berlaku apabila muslimah tadi berusaha dan bersungguh dalam ibadat dan hubungannya dengan Allah azza wa jal melalui ibadat dan ketaatan seperti yang telah diwajibkan.
1.2) Melahirkan insan yg faham akan konsep Iman dan Islam yg menyeluruh sepertimana firman Allah azza wa jal:
"Wahai orang-orang yang beriman masuklah kamu ke dalam Islam sepenuhnya dan janganlah kamu mengikut jejak-jejak syaitan". Surah Al Baqarah ayat 208.
1.3) Melahirkan insan yang memiliki as syakhsiyah al islamiyyah (personaliti sebagai seorang Muslim) yg contoh ikutannya adalah Rasulullah SAW. Syakhsiyah ini adalah berbentuk kamil wa mutakamil (lengkap lagi melengkapi) dan setiap penda'wah hendaklah menyedari bahawa kita sekarang sedang membawa risalah dan setiap gerak geri kita adalah diperhatikan. Pastikanlah bahawa syakhsiyah kita tadi tidak akan menimbul fitnah terhadap Islam yang hendak kita bawa dan tarbiyyah yang sedang kita lalui.
2. Marhalah Takwin
Setelah menjalani proses ta'rif, muslimah hendaklah berpindah pula kepada marhalah takwin. Di dalam marhalah ini mad'u (mereka yang dida'wahkan) hendaklah dibawa mengenali konsep amal jamaie (beramal dan bergerak dalam bentuk jamaah). Islam tidak pernah dan tidak akan dapat ditegakkan oleh individu atau pengasingan diri dari masyarakat. Individu tadi hendaklah memiliki dan mengujulkan intima' dan iltizam (commitment) yang menyeluruh terhadap Islam, da'wah dan harakah Islamiyyah (gerakan Islam).
Dalam peringkat ini hendaklah dibentuk sifat masuliyah fardiyah (tanggungjawab) yang tinggi. Masuliyah ini adalah masuliyah yang melahirkan sifat muraqabah (merasakan bahawa Allah sentiasa memerhatikannya) yang akan mengakibatkan individu tadi jujur pada dirinya, jujur pada Allah dan jujur pada perjuangan yang didokonginya. Kita tidak mahu dalam marhalah ini akan timbul permasalahan furu' (cabang) dibawa menjadi isu yang mengakibatkan kita menjadi golongan al mutasaqitin (golongan yang gugur).
Dalam marhalah ini keujudan baitul muslim (rumah tangga Islam) sebagai nucleus terpenting dalam gerakan Islam adalah merupakan satu tuntutan. Muslimah berperanan untuk memastikan rumahtangganya hidup dalam suasana Islam dalam semua aspek. Dalam hubungan ini Muslimah berperanan untuk menjadi zaujah as solehah (isteri yang solehah), yang taat dan pendorong utama kepada perjuangan Islam suaminya dan juga berperanan besar untuk memastikan tarbiyatul aulad (pendidikan anak-anaknya) berjalan dalam suasana yang Islamik.
3. Marhalah Tanfiz
Marhalah ini adalah marhalah yang terpenting yang merupakan ujian sebenar terhadap commitment seseorang muslimah terhadap pengisian dan kefahamannya terhadap Islam. Islam yang hanya sekadar diteorikan tidak akan mendatangkan sebarang hasil. Dalam marhalah ini, 3 unsur utama yang harus diperhatikan adalah:
3.1 Al Iman al 'amiq: Iman yang mendalam.
3.2. Tanzim ad daqiiq: Penyusunan organisasi gerak kerja yang teratur lagi menyeluruh.
3.3. Al amal mutawasil: Kerja dan komitmen yang dibuat berterusan dan bukan hanya kerana masa yang tertentu, kawan atau suasana.
Dalam marhalah ini, muslimah tidak lagi dapat menyendirikan diri untuk membawa risalah Islam. Panduan Al Quran dengan jelas memerintahkan pejuang Islam untuk berada dalam satu saf yang tersusun rapi:
"Sesungguhnya Allah mengasihi mereka yang berjuang di jalanNya dalam satu saf seolah-olah batu-bata yang tersusun rapi..." AS SAFF: 3.
Marhalah ini mengajak muslimah untuk keluar di tengah-tengah medan dan bersama mengangkat panji-panji Islam untuk ditegakkan di tengah-tengah kejahilan ummah.
Marhalah ini adalah marhalah muwajahah (berdepan) dengan realiti perjuangan da'wah yang akan mengajak kepada pengorbanan yang sebenarnya. Tidak ada di sana sebarang perjuangan yang tidak ada pengorbanan. Pengorbanan dalam da'wah adalah terlalu luas dan banyak bidangnya yang mengajak kita untuk mengurus dan mentadbir diri kita ini dengan sebaik-baik tanzim.
Penutup
Setelah kita melihat segala tuntutan ini dengan jelas menunjukkan bahawa tanggung jawab yang ada di bahu kita adalah lebih banyak dari kemampuan yang kita miliki, maka dengan demikian hadith Rasulullah SAW: "Ilzim jama'tul muslimin wa imamahum"; Lazimkanlah diri kamu dengan jemaah Islam dan Imam (pimpinan) mereka, adalah merupakan satu komitmen yang jelas mengajak kita semua untuk bersatu bersama jemaah.
Ikrar sesungguhnya sembahyangku, ibadatku, hidupku dan matiku hanya kerana Allah akan hanya teruji kalau kita bersama dengan harakah Islamiyyah. Perjuangan yang tidak bersifat haraki adalah perjuangan yang tidak menepati contoh yang dibawa oleh Rasulullah SAW dan cita-cita Islam tidak akan tercapai kalau kita hanya menyatakan bahawa Islam itu benar, indah dan sempurna tetapi kebenaran, keindahan dan kesempurnaan itu tidak kita jihadkan dan kita da'wahkan.
Taken From: UST NASARUDDIN MAT ISA